Kramper

Kan kramper forhindres?

Først, hvad er kramper?
Kramper er kraftige sammentrækninger i en muskel uden nogen afslapning.
Skal du forhindre kramper så må du lige vide hvad der kan udløse dem. Der er nogle faktorer som du selv er herre over og nogle du ikke kan gøre særligt meget ved. I den sidstnævnte gruppe er ex. hormonændringer i overgangsalderen. Endvidere gør stress hormonet, kortisol, muskeltenerne mere følsommme således at grundspændingen øges (og du får derved lettere ved at krampe op). Du kan læse lidt mere om muskelreflekser her.

Så er der de faktorere du direkte selv er herre over.

Overbelastning og saltniveau i kroppen (natrium og kalium niveau for at være lidt mere nøjagtig) og dårligt blodomløb. Dit blodomløb kan du let gøre noget ved, begynd at motionere lidt. Der skal faktisk ikke så meget til, ½ time daglig gang kan gøre en kæmpe forskel!
Overbelastning er det jo heller ikke helt så svært at fremkalde om du er helt utrænet eller i olympisk form. Saltniveau er under de aller fleste forhold ikke noget du bør tænke over med mindre du spiser en fuldstændig (salt)kontrolleret kost eller hvis du dyrker ultra udholdenheds idræt. I sidstnævnte tilfælde har du (FORHÅBENTLIG!) fuldstændig styr på den sag, og det samme kan vel siges om førstnævnte forhold! Men lad dig IKKE lulle i søvn hvis du skal yde noget over et længere tidsrum, især i varmt vejr!! Det har jeg prøvet, og det kostede mig de sidste 50 min af et 3½ time langt bjergløb hvor jeg ikke kunne bøje i fodledet uden at læggene krampede op; tro mig det er IKKE sjovt at løbe bjergløb på den måde! Og som et ps kan nævnes at jeg INTET husker af de sidste 80 m til mål, for da brød krampen ud i begge lægge samtidig og det sidste jeg husker er at jeg står og ser på mållinien og skriger af smerte! Og hvad havde jeg gjort galt?! Tja ikke noget synderligt, bare været på ferie i Rhonedalen i 2 uger op til løbet. Det havde ikke været under 30 grader og jeg havde selvfølgelig svedt massivt i de to uger. Det eneste salt jeg havde fået var det salt der var i maden (hvilket under normale forhold er mere end rigeligt!). Det var bare alt for lidt i det varme vejr og tro mig den fejl laver jeg aldrig igen! Jeg har altid salt med mig på lange ture nu!
Når vi nu ikke altid kan leve perfekt for vores muskler, så vil vi på et eller andet tidspunkt opleve kramper. Dem kan du stoppe på to måder. Strække musklen ud; noget du har enormt lyst til samtidig med at du slet ikke har lyst, da det gør ondt. Kan du din anatomi så tryk meget hårdt på musklens overgang til senen og du vil se krampen stoppe øjeblikkelig. Det skyldes den refleks som senetenen udløser ved kraftig påvirkning. Det er specielt godt hvis du skal udføre det på en anden. Personligt synes jeg at det er meget svært at trykke så hårdt som det kræves på sig selv, da det er så smertefuldt med kramper og det sidste jeg ønsker at at tilføje yderligere smerte. Det gør ondt at trykke på en muskel/sene der kramper, men som sagt yderst virkningsfuldt!!
Når nu krampen er stoppet så sørg lige for at få fjernet grunden til krampen ved enten at få masseret eller i det mindste strakt meget grundigt ud! En god sportsmassage kan selvfølgelig løsne musklen helt så det ikke vil ske i den nærmere fremtid!

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Lotus behandling - hvis du er deprimeret

Wellness massage

Muskler