Spændingshovedpine - ondt i hovedet

Hovedpine er nok en af de dårligdomme jeg oftest kontaktes for.
Om det er professionelt eller privat så synes jeg at der lyder et "martin kan du ikke lige hjælpe mig jeg har ondt i hovedet?" nærmest i tide og utide. Mit standard svar er altid "nej". Jeg kan kun fjerne spændinger (og den derpå følgende spænndingshovedpine!). Jeg aner intet om hvorfor personen har ondt i hovedet. Det kunne jo være at han/hun lige havde haft næsen nede i en flaske med giftige sager eller stået og banket hovedet ind i væggen i 5 min; ikke særlig sansynligt, det ved jeg, men det kunne forekomme. Og så er der jo også mange andre grunde til at man får ondt i hovedet. 
Men ser jeg at skuldrene sidder helt oppe og næsten dækker for ørerne eller nakken er helt stiv (læs lidt mere om hold i nakken her) så vil jeg da komme med et spagfærdigt pip om at levator scapulae (den muskel der løfter skulderbladet, scapulae) er helt forkrampet af spændinger og DEM vil jeg da med glæde løsne. Du kender garanteret den spændingshovedpine det kan give. Det er den til tider aflange spænding/knude på siden af nakken helt oppe ved kraniet. Det er hæftet af musklen på de fire øverste tværtappe på halshvirvlerne. Er du i tvivl om hvad jeg mener så søg efter en knude helt oppe ved basis af kraniet på siden af nakken lige indenfor nakkemusklerne. Prøv at trykke på den og du vil med garanti kunne mærke at det giver ondt i hovedet. Den slags spændinger er det ingen sag at fjerne! De kan i, langt de fleste tilfælde, fjernes på én behandling! Er de så skyld i en spændingshovedpine så går den væk med spændingerne!
Behandlingen vil hos mig ryge i kategorien af sportsmassage, da vi skræddersyer behandlingen til lige netop dit specifikke problem, her spændingshovedpine / ondt i hovedet. Og selvfølgelig vil alle de andre spændinger omkring nakken/basis af kraniet, som er med ansvarlige for spændingshovedpinen, blive løsnet også!

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Lotus behandling - hvis du er deprimeret

Wellness massage

Muskler